Er 3D-printing fremtidens industriproduksjon?

Er 3D-printing fremtidens industriproduksjon?

3D-printing er en additiv produksjonsmetode for å fremstille ulike objekter. Prosessen skjer ved å anvende et dataprogram knyttet opp til en 3D-skriver. Skriveren har tre motorer i tre dimensjoner og en tut på skrivehodet, hvor smeltet materiale (eksempelvis plast) kommer ut i tynne lag. Ettersom lagene bygges opp, vil en til slutt sitte igjen med modellen en tidligere konstruerte i dataprogrammet. Fremgangsmåten er ikke blant de hurtigste for å fremstille objekter. Likevel blir de brukt for å fremstille modeller, objekter i små kvanta eller prototyper.

Creality Ender 3 Pro 3D-printer « Martin Koksrud Bekkelund
Hentet: https://www.bekkelund.net/2021/01/28/creality-ender-3-pro-3d-printer/

Hyppigheten rundt bruk av 3D-printere er økende, og bruksområdet er stort. Det blir brukt både hos private forbrukere, samtidig som det blir brukt i industri og andre bedrifter. Arkitektur og modellbygging, industridesign, i tillegg til fly- bilindustrien og helsesektoren, er eksempler på bransjer som tar i bruk teknologien. Maskinen gjør det mulig å produsere deler som tidligere var vanskelig å produsere. Langsiktig skaper 3D-printing muligheter for å påvirke industrien om det innlemmes i masseproduksjonsprosesser.

For øyeblikket er hastigheten og effektiviteten ikke god nok for den type bruk. Allikevel ser vi at metoden i sin helhet er kjappere når det kommer til utvikling av ulike deler. Grunnet tiden en sparer ved å få fraktet deler fra forskjellige fabrikker og til sluttbrukeren eller bedriten, vil det å anskaffe produktet direkte fra en 3D-printer spare tid. På en annen side er det pengebesparende å droppe de ulike leddene i produksjonsprosessen, til tross for prisen det koster å anskaffe printeren.

Artikkelen under beskriver nettopp dette, altså hyppigheten ved å produsere med bruk av 3D-printing.

Link: https://e24.no/privatoekonomi/i/rAMAB0/slik-kan-3d-printing-endre-industrien-for-alltid

Arbeidsplasser blir erstattet

3D Printing Solutions by Arkema
Hentet: https://www.arkema.cn/en/markets-and-solutions/3d-printing/

Mulighetene ved å benytte seg av 3D-printing er store. På mange måter er teknologien et godt alternativ til bedrifter med tanke på miljø, bærekraft, klima og effektivitet. Det gir muligheter for å produsere de delene og produktene en trenger direkte hos bedriften. Prosessen med å vente på at delen skal bli produsert i et land forså å videre bli transportert til et annet, hvor resten av produktet ferdigstilles og deretter kan fraktes tilbake, er noe en slipper ved 3D-printing. Man kan vike unna alle mellomleddene i produksjonen, som både er tids- og pengebesparende. Ved utvikling av denne type teknologi legger det til rette for nye arbeidsplasser.

Sett i et annet lys kan 3D-printings-teknologien ha negative følger. Ettersom teknologien på den ene siden skaffer nye arbeidsplasser, vil den på den andre siden avskaffe arbeidsplasser, som kan føre til arbeidsledighet og omstilling. Om produksjon av produkter blir gjort direkte hos bedriften vil fabrikkene og andre leverandører bli unødvendige og noe en kan avskaffe. Med andre ord blir det stor risiko for at de gjeldende aktørene kan gå konkurs.

Additiv produksjon i Norge

Norge er en stor komponent når det gjelder å import av varer. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser til at vi importerte varer for 763 milliarder kroner i 2020. For å sette tallene i perspektiv er 28% av bilene vi har i Norge fra Tyskland, med en sum på 88 milliarder kroner. Det vil si at importen fra andre land er relativt stor og vi bruker store beløp på dette.

Det er en kjent sak at utslipp og klimagasser er et stort samtaleemne rundt om i verden og i Norge. Ifølge regjeringen er et av målene til Norge å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 prosent, dette i samarbeid med EU. Trekker vi paralleller mot teknologien 3D-printing ser vi endel muligheter.

Teknologien ved 3D-printing åpner for en rekke fordeler. Dersom bedrifter i Norge velger å anskaffe seg en slik maskin vil produksjonen av produkter bli omgjort til lokale. Det vil si at en ikke lenger trenger alle komponenter i prosessen ved å anskaffe seg modeller og øvrige produkter. Som nevnt tidligere, er det både pengebesparende og effektivt. En kan raskt produsere produkter til norske forbrukere og investeringen i norske bedrifter kan øke. Prisene for å lage enkle prototyper blir minimert, som gir muligheten til å perfeksjonere produkter da en raskere kan lage nye.

Videre kan teknologien by på flere arbeidsplasser i Norge. Det vil være ekstra behov for blant annet programmerere til å kode og å lage ulike modeller. Samtidig vil det være sentralt å ha flere til å forske på måter å effektivisere maskinen, samt å finne nye og mer miljøbaserte materialer å benytte.

Effektivisere markedsføring

Profesjonen digital markedsfører har som mål å øke synligheten til bedrifter på nett, styrke merkevaren og å oppnå økt salg. Punkter som forutsigbarhet, pålitelighet og god kompetanse blir derfor svært sentralt. Ved hjelp av 3D-printing kan bedrifter optimalisere produktene sine til den minste detalj. Det gir muligheter for å rette opp eventuelle feil, for å få et så godt produkt som mulig. Når det gjelder pålitelighet ser vi at ved anvendelse av teknologien, får man printer ut eksakt samme produkt gang etter gang. Forbrukeren vet derfor hva den kan forvente å få ved å kjøpe hos bedriften.

Et annet aspekt som er svært sentralt ovenfor markedsføring og 3D-printing er måten en kan fremstille produkter på. Det gir muligheter for å skrive ut forskjellige prototyper og modeller av ulike produkter på en effektiv måte. Dersom markedsføreren ønsker å ha en stand for å vise ulike prototyper kan hele prosessen gå relativt fort, da produktene kan bli laget direkte hos bedriften.

Jeg tror måten produktene blir produsert ved 3D-printere vil føre til en større troverdighet ovenfor forbrukeren. Som markedsfører kan det å formidle til forbrukeren bli enklere, da hele produksjonen er forutsigbar. Prosessen med hvordan produktene er fremstilt er ikke gitt til en andre-, tredje- eller fjerdepart, alt skjer innad hos bedriften. Det gjør det enklere å forutse når produktene er klare til å selges, det blir en forutsigbar produksjon og ikke minst gir det et forutsigbart resultat.

Litteraturliste

https://no.wikipedia.org/wiki/3D-utskrift

https://www.ssb.no/utenriksokonomi/artikler-og-publikasjoner/norges-viktigste-handelspartnere

https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/innsiktsartikler-klima-miljo/klimaendringer-og-norsk-klimapolitikk/id2636812/

https://www.kaissashur.com/2022/01/15/potensiale-av-3d-printing/
Inspirasjon fra blogginnlegget til Kaiss Asur.

2 kommentarer til «Er 3D-printing fremtidens industriproduksjon?»

  1. Hei Christine

    Veldig godt innlegg, og du har skrevet en flott lengde. Godt jobbet! I tillegg er innholdet svært informativt og gjennomført. Du kan si deg veldig fornøyd med dette innlegget!

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *