Hvordan benytte Instagram til markedsføring

Hvordan benytte Instagram til markedsføring

Bruken av sosiale medier har økt betraktelig og er fortsatt i en økende retning. For bedriftenes del er det tidsriktig å være til stedet, samt være engasjerte og skape innhold på sosiale kanaler rettet mot sin målgruppe. Verdien av å tilby kundene enten innhold, underholdning, gode råd eller produkter/tjenester på nett er stor og verdifull. Instagram er en av kanalene det kan være ekstremt nyttig å bruke for å nå ut til sine kunder.

Hentet fra: https://www.dreamstime.com/instagram-image141049465

Instagram

Instagram er en svært visuell plattform, sammenlignet med andre sosiale kanaler. Samtidig er det en kanal hvor folk ofte tipser, underholder eller gir tips til sine følgere. Tidligere var plattformen mest brukt for å vise det glittrende og filtrerte bilde, mens nå er ektehet og mindre glossy innlegg blitt den nye standarden. Likevel er det fortsatt viktig med visuelt gode videoer og bilder for å fenge følgerene.

Hva som er lurt å poste av innhold for deg og din bedrift må rettes mot hva målgruppen din ønsker å se. En god variasjon av ulike type bilder og videoer, samtidig med engasjement som ved livesendinger er alltid en god start. Likevel må en prøve å feile forså å se hva som fikk best engasjement, og fortsette deretter.

Applikasjonen Instagram har alogritmer som gjør det mulig å se alt av innholdet fra dem du følger, i motsetning til hva du kan på Facebook. Samtidig er plattformen åpen, i den grad en har en åpen profil, noe som vil si at man ikke er avhengig av en følgerbase for å nå ut til folk. Derimot kan du dukke opp på relatert innhold og utforsk siden, som gjør at flere ser hva du legger ut. Ved å benytte seg av søkeord, for søkeordsoptimalisering, samt hashtags, er det lettere å nå målgruppen din, også dem som ikke følger deg fra før av.

Brukere på Instagram

I Norge er det en stor andel av befolkningen som både har bruker på Instagram og er aktive. Trekker vi paralleller mot Facebook, ser vi at bruken av Instagram er økende i alle aldere, noe som har stagnert ved Facebook. Se tall fra 1 kvartal 2022 under.

Bruken av stories

Stories er innhold som forsvinner etter 24 timers synliget. Formatet er blitt ekstremt populært i en rekke kanaler, da de tilbyr en annen måte å nå og snakke med sin målgruppe. Stories gjenkjennes som mer uformelt og gir rom for å benytte seg av ulike filtere og morsomme emojis. Formatet fungerer perfekt for å vise og promotere ulike produkter, eller for å fortelle historier, beskrive produkter/ tjenester eller teste ut produkter/ tjenester.

Hashtags

Ved å benytte seg av hashtags blir dine ord klikkbare og søkbare. Det gjør det enklere å bli synlig mot en større målgruppe, samtidig som det gir rom for å havne på utforsk siden. I tillegg er det flere brukere som følger ulike hashtags av relevans. Om du bruker disse i innleggene dine vil du dukke opp i nyhetsfeeden til dem som følger hshtaggene. Et vitkgi poeng her er at en kun skal benytte seg av relevante søkeord/ hashtags for ditt innlegg, da du ikke ønsker en negativ effekt.

For å ikke forstyrre for mye i innleggene eller i storiene dine med hashtags, kan man skjule dem. Dette gjøres enkelt ved å legge dem i en kommentar under bildet du poster, eller ved å skrive dem ned i stories og dra dem «ut av bildet». I et instagram innlegg kan man ha opp til 30 ulike hashtags, mens 7 i stories.

Geotagg

Ved å bruke stedsplassering på bildene du legger ut, kan brukere som befinner seg i området komme over ditt innlegg. Samtidig kan det være folk som følger ulike steder geografisk som får opp ditt innhold. Dette kan dra følgere eller folk til din nettbutikk og eller fysiske butikk.

Analyse

I Instagram har du mulighet til å analysere hvor godt de ulike bildene og storiene dine gjør det. Det gir rom for å gjøre mer av det som fungerer godt, slik at engasjementet blir større og større, samt droppe det som fungere mindre godt. Det blir derfor viktig å sette opp en god strategi for hva du ønsker å poste og hva du ønsker å oppnå med å være i kanalen. Sist men ikke minst er det viktig å tenke over hvorfor målgruppen du ønsker, skal følge akkurat deg og din bedrift. Når du finner ut av det, er det lettere å implementere det i dine aktiviteter.

Litteraturliste

https://www.dikom.no/blogg/hvordan-bruke-instagram-i-markedsforing

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q122 https://www.metrobranding.no/aktuelt/hvordan-skape-engasjement-pa-instagram/

2 kommentarer til «Hvordan benytte Instagram til markedsføring»

  1. Hei Christine, nok et bra innlegg her 🙂
    Anbefalinger:
    1) Kan du endre slik at URLen består av tittelen på innlegget, og ikke «p=176»? (Google it 😉
    2) Kan du ha bilder og skjermbilder fra Instagram som viser det du skriver om? Prøv gjerne «embedded posts», tror det er mulig også med IG, i hvert fall er det det med Twitter.
    3) Hvordan kan undertitlene dine gjenspeile søk i Google? F.eks. «Hvordan bruke hashtags?» i stedet for bare «Hashtags». Jeg vet ikke hva som er best her, så ta det som innspill.
    Dagens 3 tips fra meg 🙂
    Mvh Marius

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *