Hvordan bruke Google Analytics
Vi har nå kommet i gang med den fjerde og siste modulen av faget digital markedsføring, hvor vi blir forelest av Marius Veetas Thomassen. Denne modulen består i korte trekk av digitale strategier, derav annonsering, innhold, analyser av data og mer. I dette semesteret har vi lært hvordan å implementere Google Analytics i både bloggen og i nettbutikken vi har lansert. Ved å benytte oss av dette har vi muligheten til se hvilke tjenester, eller innlegg som selger best. Går vi inn på et detaljnivå, kan man blant annet se faktorer som kjønn, aldere, mobiltype, nettlesere med tilhørende detaljer. Alt dette kan vi finne ut på bakgrunn av at analytics gir tilgang, da IP-adressene ikke blir anonymisert.
Google Analytics, kort fortalt
Google Analytics er et verktøy en kan benytte seg av for å analysere webtrafikken til ulike nettsider. Brukeromfanget er stort, og analyseverktøyet er et av de mest brukte på verdensbasis. Verktøyet har vært på markedet i årrekker og har samtidig forblitt gratis, slik at alle kan benytte seg av dens fordeler.
For å benytte seg av Google Analytics må en fortrinnsvis ha en Google-konto. I tillegg til å opprette en konto i Google, må det også opprettes en bruker i Analytics. Ved å gjøre dette samler Google data i form av grafer og tall, som videre analyseres og prosesseres hver tredje time. Samtidig analyseres også atferden til de besøkende på nettsiden. Detaljvis handler dette om, som nevnt innledningsvis, både kjønn, bosted, alder, nettleser og mobiltyper. I tillegg til dette analyseres også trafikken og hvilken type trafikk som er på nettsiden. Med andre ord, får du informasjon om hvor lenge folk besøker nettsiden og hva de gjør og trykker på. Sagt med andre ord, er informasjonen verktøyet innhenter er gull verdt for videre analyser og innsikt.
Steg for å implementere G.A.
- Det første steget i prosessen er å få tak i kode, altså nettstedstagg. Denne koden finner du henholdsvis i sidemenyen hvor det står administrator. Klikk deg videre inn på sporingsinformasjon og deretter sporingskode. Når du har kommet inn på siden, kopierer du koden.
- Når nettstedstaggen er hentet må den limes inn på Javascripts på hver side av nettsiden. Dette scriptet har verdifull informasjon, som antall besøkende og sidens URL, som automatisk sendes til Google.
- Siste steg er å logge deg inn på nettstedet i Shopify og trykke på knappen «preferanser» og lim inn. Kopier også nettstedstaggen som kommer opp i den sorte boksen.
Ved å følge denne prosessen kan du lett integrere Google Analytics til din nettside og starte å analysere all verdifull data den inneholder.
Avslutningsvis legger jeg ved en videosnutt, hvor du enkelt kan se alle stegene for å integrere Google Analytics.