Bygge en suksessefull merkevare
Kunsten å kunne forstå tekster så godt at en selv kan gjenfortelle handlingen og bearbeide den, er gull verdt om en ønsker å bli en bedre skribent. I dette blogginnlegget vil jeg presentere et dybdeinnlegg jeg fant svært interessant. Dybdeinnlegget, eller artikkelen jeg referer til er opprinnelig skrevet på engelsk, men vil bli tolket og oversatt til norsk. Den omhandler hvordan en kan bygge opp en merkevare fra ingenting
«How to Build a Brand from Nothing» er skrevet av Hiten Shah. Grunnen til at jeg ønsket å oversette denne artikkelen er min interesse for å lære mer om hvotdsn bygge opp en merkevare, selv uten forutsetninger for det.
Bygge en merkevare fra ingenting
I løpet av de første månedene da Leo Widrich var gründer av Buffer skrev han gjesteblogginnlegg opp til flere ganger daglig. Allerede fra da han startet i selskapet i januar 2011 til april 2011, hadde merkevaren blitt omtalt over 100 ganger i ulike blogger. I tillegg hadde det blitt registrert over 100 000 brukere i løpet av kun en ni måneders periode.
Widrich klarte med andre ord å bygge opp en meningsfull merkevare med mye aktivitet på kun ni måneder!
Viktigheten av en merkevare
Om du reflekterer rundt hvorfor Amazon er avhengighetsskapende, finner du fort ut at grunnen belager seg på at bedriften er «implementert inn i hjernen vår». Det vil si at om det er et produkt en ønsker å kjøpe, er noe av det første en gjør å søke opp dette produktet. Amazon er et selskap med et hav av produkter og blir fort vekk den første nettsiden en besøker for å finne det en leter etter. I tillegg til at de har nesten alt du kan tenke deg av produkter, er også prisen ofte lav.
I startfasen ved å bygge opp en merkevare vil ofte aktiviteten på nettsiden baseres på forbigående, altså uten en grunn annet enn at tanken deres som førte dem til oss. Langsiktig vil det bety at en merkevare sprer seg ut fra hvordan mennesker tenker om en merkevare og deretter hvordan de sprer budskapet videre. Man kan på mange måter si at dette er grunnen til at det er viktig å bygge en merkevare. Du trenger altså nyheter og repetisjon.
Nyhet
Ved å dele, utdanne og hjelpe andre mennesker med å lære vil en skape nyheter rundt en merkevare. Et prakteksemplar i SaaS fra 1999, for nettopp dette, var da 37signals blogget om hva de gjorde, hvorfor og hvordan bygge opp virksomheten sin. På denne tiden var det svært usedvanlig å delte slikte ting.
Deling av markedsanalyseinnhold
Ved å definere merkevaren sin ved å være hjelpsom, gjorde at Twitter kontoen deres ble et samlepunkt en oppsøkte om en ønsker å lære mer om analyser og markedsføring. Resultatet av hjelpsomheten ble til over 200.000 organiske følgere.
Organisk innhold på Twitter
Ved oppstart av en merkevare er det viktig å brukte nyheter i praksis og å skape en erfaring for flere, isteden for å kun snakke om det. Over tid fikk de nyhetene til å vare og holde seg, da kildene var autentiske og ekte med en vitenskapelig tilnærming, produktivitet og åpenhet.
Repetisjon
For å ikke miste din posisjon i tankene til en forbruker, er det viktig å repetere for å bli bærende. Innholdet i innholdsmarkedsføringer er dermed det som er vesentlig og viktig for å opprettholde sin posisjon.
Innholdet kan skaleres i den grad at mange mennesker kan forbruke det, samt i den grad det kan bli pakket inn og produsert. Dette fører til repetisjon og som lager merkevaren.
Når Widrich snakker om strategien til sine gjesteblogginnlegg, vektlegger han kvantitet ovenfor kvalitet. Han mener at mennesker overvurderer substansen til merkevaren samtidig som de unervruderer dens repetisjon.
Alt begynner med deg selv
Ved å starte opp en merkevare fra ingenting, er det kun du som kna bygge opp virksomheten. En slik tankegang gjorde at folk som Widrich, Oatel og Fried mestret å lage en solid merkevare ut fra ingenting.
Ved å implementere aspekter som nyheter og repitisjon er det enklere å få folk til å huske på din merkevare og bli en del av deres tankesett. Dette kan føre til at når noen tenker på deg, så tenker de automatisk over på din merkevare og din virksomhet. Kommer man til dette stadiet, blir veien til å dele sine kunnskaper om merkevaren til andre kort og budskapet spres.
Bygging av en merkevare handler om historieskapning. Produktene dine og virksomheten din er eksisterende for å gjennomføre en jobb for dine kunder. Til slutt er det din merkevare som skiller produktet fra bedriften i hodet på dine kunder. Merkevaren er med andre ord det du trenger for rå kunne konkurrere i dagens marked.
Litteraturliste