Karaktervurdering av Bolia sin nettbutikk
I dette innlegget vil jeg utføre en vurdering av nettbutikken til Bolia. Siden bedriftens oppstart i år 2000 var de en rendyrket nettbutikk. Møbelkjeden har gjennom flere år kun satt søkelys på å selge produkter over internett. Likevel har de i senere tid gått over til å distribuere både på nett og som fysiske butikker.
Ettersom bedriften tidligere var nettbasert og de videre har drevet en aktiv nettside i 22 år, fant jeg det interessant å gå i dybden og vurdere helheten til nettbutikken. Jeg skal derfor gå ut fra INEVOś 10 vurderingskriterier for nærmere vurdering. Du kan lese mer om de ti punktene her. Det er dog viktig for meg å poengtere at vurderingen som kommer frem av dette innlegget ikke er en fasit, men mine egne synspunkter på nettbutikken. Det vil bli gitt en karakterskala fra 1-6 under hvert punkt, hvor karakter 6 er utmerket og karakter 1 er dårlig.
Førsteinntrykk
Bolia sin forside er relativt minimalistisk og estetisk pen å se på. De har tatt i bruk enkle grep, derav en rullerende bildeserie av både minimalistisk og skandinavisk interiørstil, samt med et naturpreg over seg. For mitt vedkommende er det iøynefallende og jeg blir nysgjerrig på deres produkter.
Logoen deres er presentert øverst på midten av forsiden, hvor den kommer tydelig frem, da produktkategoriene ved siden av har både tynnere og mindre skriftstørrelse. Selv om kategoriene er utformet med en tynnere skriftform og mindre skriftstørrelse enn logoen, er de likevel fremtredende, konkrete og lett å få øye på.
Det er en god oversikt over nettsidens forside og enkelt å finne de ulike produktkategoriene, samt kontaktinformasjon og kampanjer.
Mobilsøket mitt på Bolia er likedan nettsiden på PC. Man kan på mange måter si at essensen til Bolia, som er et «designunivers inspirert av naturens flotte og holdbare materialer. Et sted du kan trekke deg tilbake, lukke døren til den travle omverden og fordype deg i naturlig taktilitet og vakre jordnære nyanser…» (Bolia, 2022), stemmer overens med søkemotorens deres på både telefonen og PC.
Min vurdering av førsteinntrykket til Bolia sin nettside er positiv. På den ene siden har vi en av de mest inspirerende nettsidene jeg har sett, med god oversikt og god brukervennlighet. På den andre siden har vi en nettside hvor du har lyst til å titte i timevis.
Karaktervurdering: 6
Synlighet
Etter å ha utført Googlesøk på nøkkelord på blant annet sofa, møbler, skandinavisk stil eller deres eget varemerke, ser jeg fort at bedriften kommer opp blant de første nettbutikkalternativene som dukker opp. Stedene hvor de dukker opp er basert på annonser, altså ikke-organisk søk.
Det organiske søket derimot skårer ikke like godt. Rundt 90% av informasjonsinnhenting starter med søk, kommer man ikke opp i søkefeltet ganger det bedriften dårlig. Ved organisk søk får jeg opp deres konkurrenter, noe som på mange måter kan føre til mindre trafikk til Boliaś nettside og kan resultere i at potensielle kunder blir borte. Her bør de jobbe mer med søkemotoroptimalisering, SEO.
Karaktervurdering: 3
Brukervennlighet
I denne delen vil jeg si at Bolia skårer bra. Siden er enkelt utformet, med konkrete kategorier som gjør det lett å finne frem. De ulike kategoriene har også flere underkategorier, noe som tilsier at du kan klikke deg videre for å finne frem til ulike produkttyper og ulike design. Videre er det stor brukervennlighet når det kommer til eget søk i nettsiden, da du ser en illustrasjon av søk øverst til høyre hjørnet.
Likevel syntes jeg prosessen med å finne frem til produkter kan være noe tungvint om du ikke vet hvilke type produkt du ønsker deg på forhånd. Selv hadde jeg foretrukket muligheten av å kunne scrolle seg nedover alle sofaer, alle bord og alle stoler, uten å måtte gå inn på ulike designkategorier. Muligheten til å få alt servert på en side, og deretter kunne filtrere til hvilke spesifikasjoner du ønsker produktet skal ha, er noe jeg setter stor pris på.
Brukervennligheten er like på PC som på mobil!
Karaktervurdering: 4
Kjøpsprosess
Det er enkelt å sette produktene i handlekurven! I tillegg får du mulighet til å spesifisere dine produkter etter eget ønske, noe jeg mener gjør nettsiden og varemerket enda mer luksuriøst.
For å handle på Bolia trenger du kun å fylle ut feltene som vist på bilde nedenfor (pluss noen få ekstra felt). Du slipper altså å lage deg en brukerkonto, noe jeg vet av erfaring gjør kjøpsprosessen mye enklere.
Når det gjelder betalingsmetode har du frakttillegg som automatisk legges til, pris avhenger av størrelse på produktet du kjøper. Videre kan du enkelt velge mellom ulike betalingsmetoder som Vipps, kortbetaling, faktura, Bola gavekort eller faktura og delbetaling via Klarna. Personlig mener jeg at det er betryggende å ha muligheten til å betale på ulike måter. Ved å ha flere mulige betalingsmetoder, samt å vise til logoen deres, er svært betryggende. Samtidig er det faktum at du enkelt kan betale med Vipps genialt for min del, da prosessen går fort.
Karaktervurdering: 6
Teknologi og Hastighet
Jeg har testet nettbutikken ved å bruke Google PageSpeed for å gjøre en test på sidens lastehastighet, samt hvilke forbedringer som kan gjøres. Bolia sin nettside fikk en score på 53 av 100 på mobil og 88 av 100 på datamaskin når det gjelder hastighet. Ønsket resultat bør være på 90-100 for optimal hastighet og god brukervennlighet. 1 av 4 forlater nettstedet om nettsiden bruker mer enn 4 sekunder på å lastes inn. Det er derfor viktig å optimalisere hastigheten så mye som mulig!
Karaktervurdering: 4
Kundetilfredshet
Kundetilfredshet er et viktig punkt når det kommer til vurderingen av en nettbutikk. Det å vite en tidligere kjøpers erfaring med kjøpsprosess, kundeservice og erfaring med produkter er gull verdt for fremtidige kjøpere. Selv om kundetilfredshet er en sentral og viktig del for fremtidige og potensielle kjøpere, var det intet sted å finne noe om dette på Bolia sin nettside. Derimot da jeg søkte opp Bolia anmeldelser i Google, fant jeg en side kalt Trustpilot hvor det var flere anmeldelser. Her står det at Bolia skårer middels med 3,7 stjerner av 5. Likevel vet jeg ikke hvorvidt dette representerer alle anmeldelser Bolia har eller ei.
Derimot mener jeg det er viktig å enkelt kunne finne frem til kundeomtaler for å vurdere mulig eget kjøp.
Karaktervurdering: 2
Trygghet
Ettersom nettsiden fra første øyekast virker innbydende og oversiktlig får jeg en følelse av seriøsitet og trygghet. Ved å bla nedover på forsiden finner vi mye relevant tekst om deres garantier og sertifiseringer, som gjør at nettbutikken kan stå innenfor at de er en trygg bedrift. Dessverre står det ingenting om hvor mange fornøyde kunder de har, noe som trekker litt ned.
Karaktervurdering: 5
Kundekommunikasjon
Det er fullt mulig å delta i kundeklubben til Bolia. Per dags dato har nettbutikken en aktiv kampanje hvor en kan delta forså å være med i trekningen av et møbel, hvor du får mulighet til å melde deg inn i nyhetsbrevet deres. Ved å melde deg holdes du oppdatert på lanseringer, kampanjer og arrangementer, noe som er perfekt for kundekommunikasjon. Utenom dette fant jeg ingen aktive kundeklubber en kunne melde seg inn i hos Bolia. Det kan være fordelaktig å gjøre det mulig å delta i en slik klubb for å gi ut relevant innhold regelmessig.
Karaktervurdering: 3
Priser og utmerkelser
Ved å trykke seg inn på «Om Bolia» finner vi en rekke utmerkelser og sertifiseringer som de viser til. Måten de formulerer og skriver om følgende er utført på en proff og stilren måte, hvor du føler de forteller en historie samtidig som de gir deg en form for garanti på at de er gode og trygge. Informasjonen er noe du kan velge å trykke deg inn på selv. Med andre ord føles det som at bedriften er så trygg at de ikke trenger å bevise noe for kundegruppen sin ved å ha masse sertifiseringer og utmerkelser på forsiden. Sagt på en annen måte er dette gjort etter min mening, helt plettfritt.
Karaktervurdering: 6
Konsept og strategi
Bolia er et designunivers inspirert av holdbare materialer og naturlige stoffer. De baserer seg på et skandinavisk design utviklet av anerkjente designere og produsert av dyktige møbelsnekkere i Europa. På deres hjemmeside står det mye om hvordan de er på en bærekraftig reise som stadig er i forandring mot det bedre. Bærekraft er med andre ord utgangspunktet for beslutningene som tas helt fra de første skissene blir laget til det endelige designet.
Konseptet og strategien til Bolia er tydelig å se i hvordan type produkter de selger med tanke på stil og materialvalg. Jeg vil også si at layouten på nettsiden deres gjenspeiler hvordan stil de har til sine produkter, nemlig delikat og minimalistisk på en kunstnerisk måte.
Karaktervurdering: 6
Konklusjon
For å trekke linjene sammen etter vurderingen av Bolia sin nettside, vil jeg si at jeg alt i alt er rimelig fornøyd. De har en oversiktlig og fin nettside, hvor det er enkelt å navigere seg, samt å finne informasjon om produktene. Likevel er det enkelte punkter jeg savnet, som omhandler muligheten til å høre kundenes stemme. Med dette mener jeg at det hadde vært fint om en kunne skrevet en kommentar inne på nettsiden som gjelder produktene man har kjøpt, slik at fremtidige kunder kan føle en større trygghet ved produktene. Ved å enkelt implementere muligheten for kundeanmeldelser av produkter og andre opplevelser, tror jeg enda fler ville kjøpt av bedriften. Siste punkt jeg mener har rom for forbedringspotensialet, er synligheten ved organiske søk. Ved å fokusere mer på søkemotoroptimalisering vil de møte kundene som ønsker produkter fra dem.
Helhetlig vurdering: 5
Litteraturliste:
https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales