Konkurransefortrinn ved å annonsere din bedrift
Den pågående konkurransen om oppmerksomhet på internett er stor. Synlighet på nett er noe en må jobbe med for å oppnå, uansett om du er en enkeltperson, en liten bedrift eller en velkjent og stor merkevare. Nesten uavhengig av hva din bedrift driver med, vil lønnsomheten av å investere i annonseringer for å skape synlighet og salg, være stor. Dette gjelder både om produktet eller tjenesten du selger er av B2B eller B2C.
Annonsering kort fortalt
Annonsering, eller betalt innhold er content du betaler en sum penger (pris avhengig av størrelse, målgruppe o.m) for å distribuere. Betal innhold rommer så mangt, og kan være alt fra betalte innlegg på sosiale medier, til sponsoravtaler og mer.
Målet med annonseringen, samt hvilke sosiale plattformer en ønsker å anvende, er faktorer som påvirker hvilke typer annonsering en bør gå for, samt hva som avgjør prisklassen. Jo mer penger en kan anvende i en annonse om betalt plassering og synlighet blant korrekt målgruppe, jo større er sannsynligheten for å fange oppmerksomheten til et større segment fremtidige kunder. Likevel kan en velge et mindre kundesegment ved spesifikk annonsering, i henholdsvis Instagram, for å nå ut til en konkret gruppe. Med andre ord har man muligheten til å rette innholdet spesifikt mot ønsket målgruppen ved å bruke betalt innhold. Samtidig er annonsering en fin måte å innhente data på, da det er målbart og skalerbart.
Innhenting av målbar data
Annonsert innhold kan, som nevnt i avsnittet ovenfor, måles i kroner. I tillegg til å måle i kroner og i øre, kan en statistisk gå inn å målrette innholdet opp mot hverandre. Ved annonsering på Facebook får en mulighet til å rette innholdet mot et segment mennesker som allerede engasjerer seg i ditt innhold. Om noen har startet en handel, men ikke fullført kjøpet, kan du dermed minne kunden på å fullføre kjøpet. Videre kan du nå ut til en kundegruppe som ligner på din nåværende kundebase og dermed få flere kunder.
Annonsering i Google søk derimot baseres på at du er der når kundene leter etter deg. Dette kan sees i motsetning til annonser på Facebook, noe som er mer oppsøkende. Ved å velge ut riktig søkeord i annonseringen vil din tilgjengelighet for målgruppen være til stedet når de trenger deg.
Ved å anvende nøkkelord får man altså en stor grad av målbarhet. Mulighetene ligger til rette for å spesifikt velge hvem som skal se innholdet, samt måle hvor mye din bedrift kan få i retur. Samtidig kan betalt innhold, i motsetning til organisk innhold, skaleres. Kontrollen er med andre ord stor.
Fordeler med annonsering
En stor andel av alle mennesker er online nesten døgnet rundt, enten ved at de bruker smarttelefonen, nettbrett eller sitter ved en PC. Vi er såpass integrert i det digitale at barn mestrer å trykke seg rundt på et nettbrett før de kan gå. Samtidig har nettet blitt en plattform hvor flere møtes og holder kontakt. Med andre ord har informasjonen der ute blitt så tilgjengelig for oss at vi ofte søker det som kommer lett til oss ved research.
De fleste av oss velger sjeldent å trykke seg videre på side 2 i Google om vi søker etter ting. Det vil si at viktigheten av å optimalisere søkeord for sin bedrift og å komme på topp i søkefelt er svært sentralt for bedriftens drift.
Ved å markedsføre seg i sosiale medier med annonsering, gjør man det mulig å nå et bredt og samtidig målrettet publikum hvor en kan tilpasse budskapet. Dette gir bedriften en stor fordel når det gjelder å øke trafikken til nettsiden, samtidig som det er større sjans for å få relevant trafikk.
Om du som bedrift ønsker å øke merkevarebyggende markedsaktiviteter, egner sosiale medier seg godt for å skape den oppmerksomheten og engasjementet en ønsker. Budskapet du vil gi til ditt målrettede publikum blir enklere å gjennomføre, da annonseringen lar deg nå ut til dem du vil. Med andre ord kan du nå akkurat de personene du selv ønsker baserte på de ulike segmenteringsmulighetene en kan benytte seg av ved annonsering. Følgende segmenteringsmuligheter er blant annet demografi som alder og kjønn, atferd, interesser og geografisk tilhørighet.
Du og din bedrift kan herunder skape et relevant innhold til de ulike segmentene og målgruppene, som faktisk fenger den enkeltes interesser og gir deg et fortrinn i konkurransen.