Beslutningsreise
I dette innlegget tar jeg for meg mitt siste kjøp og hvordan jeg kom frem til beslutningen om å kjøpe varen. Før jeg kommer inn på beslutningsreisen, vil jeg først kommentere hvordan prosessen fungerer i praksis, forenklet ut fra noen punkter. Deretter trekker jeg inn eksempler fra mitt siste kjøp, altså hvordan kjøpet skjedde.
- Problemerkjennelse
- Annerkjennelse av et problem, mangel på produkt.
- Informasjonssøk
- Hvor og hvordan få informasjon om produktet.
- Evaluering av alternativer
- Finne ut hvilke alternativer som kan fungere, substitutter/konkurrenter.
- Valg
- Beslutningen om produkt og hvordan det tilnærmes.
- Etter-kjøps evaluering
- Tanker etter kjøp.
- Tanker etter kjøp.
Problemerkjennelse
Den siste perioden har studie i stor grad foregått hjemmefra. Ettersom jeg nylig har flyttet har ikke alle møblene til leiligheten kommet på plass og stoler er en av tingene jeg fortsatt mangler. Derfor har jeg den siste tiden gjort skole fra sofaen, noe som i lengden ikke er godt for ryggen. Jeg fant derfor ut at det var på tide å anskaffe en kontorstol, som både er god å sitte i, samtidig som den skal passe inn med det resterende i leiligheten.
Informasjonssøk
Jeg har gjort flere søk på ulike nettbutikker etter ulike stoler, uten å finne noen som tilfredsstiller mine krav samtidig som prisen skal være gunstig. I tillegg har jeg søkt mye rundt på Finn og Tise etter brukte kontorstoler. Mitt ønske har vært en kontorstol som er pen å se på og er nett i størrelsen. Farger og materialer er noe jeg ikke har hatt en konkret idé om, ettersom jeg syntes flere ting kan være fint.
Evaluering
Etterhvert som jeg fant ut at de stolene jeg virkelig likte var alt for dyre å kjøpe nye, bestemte jeg meg for å at det er like greit å kjøpe brukt. Ved å lete etter en kontorstol brukt, har jeg ikke hatt en konkret type jeg har lett etter. Med andre ord har jeg kontinuerlig fulgt med på alle type stoler når det har blitt lagt ut nye annonser i både Finn og Tise sine applikasjoner. Likevel har noen faktorer vært sentrale i evalueringen. Den første er plassering. Det var viktig for meg at stolen skulle være i Oslo, slik at jeg lett kunne hente den, uten å være avhengig av å leie bil. Et annet aspekt ved evalueringen var at produktet ikke skulle ha noen slitasje ved seg, da jeg selv ønsker å ha produktet lenge. Siste punkt jeg var svært opptatt av var at stolen skulle være tidløs og samtidig være noe «ikke alle har».
Valg
Tilslutt kom jeg over en Finn-annonse på en ubrukt kontorstol, som jeg syntes var stilfull. Selger bodde like ved meg, noe som passet seg ypperlig, samtidig som prisen var overkommelig. Stolen hadde et nett utsende og var i en gråbrun skinnimitasjon, med god komfort og en enkel hev/ senk funksjon.
Jeg kjøpte dermed kontorstol via applikasjonen Finn og betalte ved å benytte meg av Vipps.
Etter-kjøps evaluering
Selve kjøpsprosessen gikk smertefritt, det samme med overlevering av varen. I ettertid vil jeg si meg svært fornøyd med stolen, da den innfridde alle mine krav, samtidig som den passet fint inn i mitt hjem. Selv om kjøpet var godt gjennomtenkt og krevde mye leting på nettet, løste det problemet jeg tidligere hadde da det gjaldt å ha en god plass å sitte ved studie hjemmefra.
2 kommentarer til «Beslutningsreise»
Interessant, Christine!
Veldig oversiktlig og fint innlegg! Lurt å beskrive og vise gjennom et bilde hva en kjøpsprosess er, og hvilke faser man går igjennom i starten av innlegget.
Hva tenker du om relevansen for å benytte deg av begreper som for eksempel transaksjonskostnader i blogginnlegget ditt? Du var innom mange interessante områder i beskrivelsen og drøftingen av kjøpsopplevelsen din.
Fortsett godt arbeid!
Tipset for videre blogg-skriving og eksamensøving er å gjerne bruke enda mer fra pensum og å det å drøfte ulike deler av og roller i din kjøpsopplevelse.
-Thea E
Tusen takk for fin tilbakemelding, Thea!
Jeg skal ta med meg tipsene videre i skrivingen.
– Christine E.O