Oppsummering og refleksjon av digital økonomi og forretningsmodeller
Som overskriften tilsier, er dette innlegget bestående av en oppsummering og refleksjon rundt del en av kurset digital markedsføring. I en måned har vi hatt Arne Krokan som foreleser i emnet digital økonomi og forretningsmodeller. Vi fikk høre ved semesterstart at fordypningen i digital markedsføring er både krevende, spennende, lærerikt og svært aktuelt med tanke på videre jobb. Etter endt første del av kurset, kan jeg si meg enig i foreleserens påstand. Dette er et fag jeg ikke ville vært foruten.
Egne erfaringer
For min del har faget vært svært lærerikt, med en bratt læringskurve. Jeg har blitt svært positivt overrasket over hva emnet har å tilby, samt omfanget. Så langt har jeg jeg lært mye nytt og blitt introdusert for mange dagsaktuelle begreper og fenomener jeg tidligere ikke var kjent med. Det digitale tar mer og mer over, sies det. I de aller fleste bedrifter er markedsføring svært aktuelt og en viktig faktor for bedriftens drift. Ettersom jeg er student på linjen markedsføring og merkevareledelse, følte jeg at en fordypning i digital markedsføring ville komme godt med, noe jeg er veldig fornøyd med.
Omfanget av læring har vært stort, med mye nytt å sette seg inn i på kort tid. Bloggingen vi har måtte gjort to ganger i uken har bidratt til at jeg har satt meg mer inn i pensum enn tidligere. Det har på mange måter vært som en motivasjon til å følge ekstra nøye med i forelesningene, samtidig som jeg har følt meg «skjerpet» og mer tilstede i faget. Det har vist seg at blogging, eller å skrive om temaer vi har hatt forelesning om, har ført til at jeg husker mer.
Temaene vi har hatt i første delen av faget har vært digitalisering av forretningsmodeller, prosesser, tjenester, produkter og inntektsgenerering. Vi har gått inn på og studert disse aspektene i forhold til hva som skjer med det digitale, og videre hvordan og hvorfor digitalisering endrer samfunnet. Med endring i samfunnet er det spesielt snakk om endring i hvordan man arbeider, hvilken jobber som er maskindrevet og hvilken som utføres av mennesker, hvordan vi samarbeider og mer. Andre temaer vi også har vært innom er kunstig intelligens, plattformer, 3D-printing, filterbobler og ekkokamre. (De sistnevnte punktene kan du lese mer om på mine tidligere publiserte innlegg).
Selv har jeg vært mest interessert i filterbobler og ekkokamre. Dette er fenomener som jeg tidligere ikke har vært klar over at eksisterer, samtidig som jeg har vist at vi kun blir eksponert for visse typer informasjon. Det skapte en stor interesse hos meg da jeg fikk vite at fenomenet kan påvirke mye i samfunnet og samfunnsdebatten. Med andre ord har det vist til hvor mye makt ulike digitale tjenester og algoritmer har.
Konsekvenser av teknologi
Etter å ha fullført første del av faget digital markedsføring, ser jeg klart at teknologiens utvikling har kommet for å bli og for å videreutvikles. Utviklingen teknologisk har hatt en bratt kurve. Samfunnsutviklingen har blant annet blitt påvirket av det teknologiske framskrittet vi har stått ovenfor. Som nevnt tidligere har algoritmer og digitale tjenester mye makt, dette både på godt og vondt.
For bedrifter sin del er det en stor fordel å være med på utviklingen, både for å ikke bli utkonkurrert og for å kunne effektiviseres. Med å effektivisere mener jeg blant annet effektivisering av prosesser. God teknologi kan skape fortgang i prosesser som tidligere var langsiktige, det kan bidra til økt kundemasse og mye mer. Likevel krever teknologien kompetanse på området, noe ikke alle bedrifter eller enkeltpersoner orker, har kapasitet eller mulighet til å gjøre, og faller derfor av. En konsekvens her kan være som nevnt tidligere å bli utkonkurrert.
Utkonkurrering er et faktum både når det gjelder ovenfor andre bedrifter, men også utkonkurrering av maskiner. Enkelte jobber har blitt digitalisert og noen robotisert. Tap av arbeidsplasser er en konsekvens ved økt digitalisering. Prosesser som følger regler og rammeverk kan implementeres i ulike systemer hvor algoritmer og roboter kan utføre og vurdere på en effektiv måte. Sett i et annet lys kan digitalisering også skape arbeidsplasser. Du kan lese mer om effekten av økt robotisering her.
Litteraturliste
https://3bservice.no/iot-teknologi-kan-teknologi-oke-kvalitet-og-senke-kostnad/
https://www.authenticom.fr/2019/07/03/strategie-de-e-contenu-faire-la-difference/
https://www.authenticom.fr/2019/07/03/strategie-de-e-contenu-faire-la-difference/